Roadbook "profesjonalny"

Jak czytać żeby dojechać.

 Małe sprostowanie na początek słowo "profesjonalny" należy tu odczytać jako zbliżony do prawdziwego rajdowego roadbooka spotykanego na zawodach PZM czy rajdach typu: Rajd Maroko czy słynny DAKAR. Dlaczego zbliżony? Jest to związane z specyfiką Rajdów Turystycznych i pewnych uproszczeń i ułatwień dla amatorów tejże zabawy. 

Nawigowanie odbywa się w następujący sposób:

 

1. Kasujesz licznik dziennego przebiegu.

2. Ruszasz na trasę, przejeżdżasz określoną wartość odległości np. 2,5 km. Dojeżdżasz (odnajdujesz) pierwsze skrzyżowanie oznaczone kolejną cyfrą porządkowa w tym przypadku będzie to nr.2 (następny po nr.1) które powino znajdować się po 2,5km +/-0,1km. Sprawdzasz czy elementy charakterystyczne dla tego skrzyżowania odnajdują odzwierciedlenia na rysunku. Przykład jeśli w kratce nr.2 dom jest po prawej stronie a krzyż po lewej to w rzeczywistości powinno też tak to wyglądać, jeśli na skrzyżowaniu nie ma np. krzyża to znaczy że to nie to skrzyżowanie. Dodatkowo na trasie oznaczono zmiany nawierzchni np. skrzyżowania z drogami asfaltowymi oznaczono linią ciągłą, szutrową, gruntową bądź inną nieutwardzoną - przerywaną. Na rysunkach znajdują się też inne charakterystyczne oznaczenia jak: mosty, tory, przystanki, lasy, krzyże, kapliczki.  

 

Dodatkowe informacje na temat trasy znajdziecie w kratce obok mapki skrzyżowania. Warto zapoznać się z informacją z której możesz się dowiedzieć co  Cię czeka np. piasek, koleiny, niebezpieczne skrzyżowanie. 

 

3. Po dojechaniu do "drugiej" kratki i zatrzymaniu się w bezpiecznym miejscu PRZED SKRZYŻOWANIEM, kasujesz licznik dziennego przebiegu. Skręcasz wg informacji na kratce nr.2 i dalej kierujesz się wg. dystansu określonego w kratce nr.3.  Teraz ponownie wracasz do punktu pierwszego i postępujesz analogicznie z kratką nr.3 

 

Uwaga zawsze należy poruszać się zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Jeżeli trafisz na wyjazd w którym oznaczono skręt np. w lewo a masz namalowaną na jezdni podwójną linię ciągłą należy skręcić w prawo i w bezpiecznym miejscu zawrócić. 

  Nawigacja na rajdach: Szuter Rally, Twardziel na Szuter Rally, North - South Poland Touristic Rally wzorowana jest na roadbook-ach profesjonalnych. Proponujemy Wam na naszej imprezie do wyboru dwa rodzaje roadbooka: na kartkach lub na taśmie. Roadbook na "kartce" jest w formacie A4 z możliwością złożenia do formatu A5 i dalej połowy z A5. To rozwiązanie dobre jest dla osób nie posiadających przewijarki. Taki układ pozwala dostosować kartkę do dowolnego mapnika. Dla posiadaczy przewijarek proponujemy taśmę o szerokości max. 12cm i różnej długości taśmy w zależności  od długości etapu. 

 

Roadbook w formacie A4/A5
Roadbook w formacie A4/A5
Roadbook w postaci "TAŚMY"
Roadbook w postaci "TAŚMY"